Posted in Ֆիզիկա 7

Լաբորատոր աշխատանք․ Ուժերի չափում ուժաչափով

Անրաժե սարքեր և նյութեր տարբեր հարթություններով մակերևույթներ, ուժաչափ ֆիզիկական մարմիններ։

Աշխատանքի ընթացքը․ Նախ որոշել

Որոշեցի ուժաչափի սանդղակի ամենափոքր բաժինը

Դրա համար սանդղակի վրա վերցրեցի այն հարևան երկու նրբագծերը որոց դիմաց թվային մեծություններ են գրված մեծ թվից հանեցի փոքր թիվը ստացված թիվը բաժանեցի նրանց միչև եղած բաժանումների թվի։

Բաժ․ արժեքը եղավ (2Ն-1Ն):10=0,1Ն

Որպեսզի չափենք այդ երեք ուշերը առանձգականության ուժ մարմնի կշիռ ծանրության կշիռ ուժաչափը պահում ենք ուղղաձիգ նրանից կախու եմ բեռը սպասում եմ մինչև այն գտնվի դադարի վիճակում և վերձնում եմ արդյունք։

Շփման ուժը չափելու համար մենք ֆիզիկական մարմնիը դնու եմ հարթության մակերևույթի վրա ամրացնում եմ ուժաչափը և այն պահում եմ հորիզոնական և շարժում եմ հավասարաչափ այդ դեպքում նրա վրա զադող բոլոր ուժերը իրար հավասար են և տվյալ մարմնի վրա ազդում են միայն շփման ուժը։Երբ ուզում են մարմինը տեղից պոկել:

Աշխատանքի նպատակը․ Կարողանալ ուժաչափով չափել ուժերը ՝ ծանրության ուժ, մարմնի կշիռ առանձգականության ուժ, շփման ուժ

Անրաժե սարքեր և նյութեր տարբեր հարթություններով մակերևույթներ, ուժաչափ ֆիզիկական մարմիններ։

Աշխատանքի ընթացքը․ Նախ որոշել

Որոշեցի ուժաչափի սանդղակի ամենափոքր բաժինը

Դրա համար սանդղակի վրա վերցրեցի այն հարևան երկու նրբագծերը որոց դիմաց թվային մեծություններ են գրված մեծ թվից հանեցի փոքր թիվը ստացված թիվը բաժանեցի նրանց միչև եղած բաժանումների թվի։

Բաժ․ արժեքը եղավ (2Ն-1Ն):10=0,1Ն

Որպեսզի չափենք այդ երեք ուշերը առանձգականության ուժ մարմնի կշիռ ծանրության կշիռ ուժաչափը պահում ենք ուղղաձիգ նրանից կախու եմ բեռը սպասում եմ մինչև այն գտնվի դադարի վիճակում և վերձնում եմ արդյունք։

Շփման ուժը չափելու համար մենք ֆիզիկական մարմնիը դնու եմ հարթության մակերևույթի վրա ամրացնում եմ ուժաչափը և այն պահում եմ հորիզոնական և շարժում եմ հավասարաչափ այդ դեպքում նրա վրա զադող բոլոր ուժերը իրար հավասար են և տվյալ մարմնի վրա ազդում են միայն շփման ուժը։Երբ ուզում են մարմինը տեղից պոկել:

Posted in Հայոց լեզու

Բայի դեմքը, թիվը, ժամանակը

Բայի ժամանակը
Բայի ժամանակը նշանակում է, թե երբ է տեղի ունենում գործողությունը (եղելությունը) խոսելու պահի համեմատությամբ:
Բայն ունի 3 ժամանակ.
1. ներկա ժամանակը ցույց է տալիս խոսելու պահին  կատարվող գործողություն՝ գրում եմ, կարդում է,
2. անցյալ ժամանակը ցույց է տալիս խոսելու պահից  առաջ կատարված գործողություն՝ գրում էի, կարդացել եմ, խոսեցին, ասելու էիր, վազեր, կգայի, պիտի գնայիք, չէին պահանջի,
3. ապառնի ժամանակը ցույց է տալիս խոսելու պահից հետո կատարվելիք գործողություն՝ մնալու եմ, գրենք, կխոսեք, պիտի գնան, չեք գա, գնա՛, վազե՛ք, մի՛ ասա:

Դեմք
Բայի դեմքն արտահայտում է գործողության և գործողություն կատարողի հարաբերությունը, այսինքն՝ ցույց է տալիս, թե հաղորդակցման մասնակիցներից ով է կատարում գործողությունը, ում է վերաբերում եղելությունը:
Բայն ունի 3 դեմք.
1. առաջին դեմքը ցույց է տալիս գործողություն, որ կատարում է խոսողը (գրում եմ, կարդացի) կամ այն խումբը, որի անունից հանդես է գալիս խոսողը (կարդում  ենք, կկարդանք),
2. երկրորդ դեմքը ցույց է տալիս գործողություն, որ կատարում է խոսակիցը (կարդում ես, գրի՛ր, գնացիր) կամ խոսակիցները կամ այն խումբը, որի անունից հանդես է գալիս խոսակիցը (գրում եք, պիտի գրեք, գրե՛ք),
3. երրորդ դեմքը ցույց է տալիս գործողություն, որ կատարում է խոսողից ու խոսակցից բացի մի այլ անձ կամ իր (գրում է, ընկավ) կամ խոսակցությանը չմասնակցող անձեր կամ իրեր (գրում են, ընկան):
Բայի դեմքն արտահայտվում է բաղադրյալ ժամանակաձևի
օժանդակ բայի կամ պարզ ժամանակաձևի վերջավորությամբ:
երգում եմ, ես, էի, էիր․․․․․ երգեցի, երգեցիր, երգեցինք․․․․․

Թիվ
Բայի թիվը ցույց է տալիս, թե գործողությունը մե՞կ անձ է կատարում, թե՞ մեկից ավելի:
Բայն ունի երկու թիվ.
1. եզակի թիվը ցույց է տալիս գործողություն, որ կատարում է մեկ անձ կամ իր՝ գրում եմ, ընկավ,
2. հոգնակի թիվը ցույց է տալիս գործողություն, որ կատարում են մեկից ավելի անձինք կամ իրեր՝ գրում ենք, ընկան:

Գործնական աշխատանք

1. Ընդգծե՛ք ներկա ժամանակով 3 բայաձև:
ա. գրում է, տալիս ենք, մտցրել է, սովորելու են,  ասում եք, չգաս
բ. պարում են, չունեի, կնկարեմ, չքվում է, մի՛ տար, գալիս եք

2. Ընդգծե՛ք անցյալ ժամանակով 3 բայաձև:
ա. չի լալիս, կար, մի՛ տեսեք, լալիս էր, պարել է, կտա
բ. խաղացինք, չի կարելի, դարձել ես, վերցնենք, եկել եմ, կընկնեմ


3. Ընդգծե՛ք ապառնի ժամանակին վերաբերող 3 բայաձև.

ա. չեմ հասկանում,  գնացել եմ, կլինեսկտրտմեմ, հատում եմ,
կարելու եք
բ. համեղացրո՛ւ, աշխատել են, արշավեմկհատեմ, գնացինք, սովորում են: 

4. Ընդգծե՛ք առաջին դեմքի 3 բայաձև.

ա. չմտնեն, ծարավեմդիմադրեինք, չափեիք, գնա, պրծա
բ. հասանք, մոռացաք, գրվելու եմ, սովորի, իմանայի, չեն խոսել

5. Ընդգծե՛ք երկրորդ դեմքի 3 բայաձև.

ա. հասկացարասա՛, գտա, վերցրո՛ւ, մտներ, հարցնենք
բ. տպեցիր, բարձեր, բարձրացանք, եկաք, խոսի, արի՛։

6. Ընդգծե՛ք երրորդ դեմքի 3 բայաձև.
ա. եռաց, կա՛ց, գրավ, գտավ, առարկեցին, կացին
բ. հեռացար, կտարպոկեց, տարեց, մոտեցավ, տո՛ւր
գ. կանչեր, դնչեր, կարածիկտարածի, մնամ, ենթամնա

7. Շարքերում առանձնացրե՛ք եզակի և հոգնակի թվով բայաձևերը.

ա. երդվեի, հասե՛ք, ուշանա, չափեցին, մի՛ թող, չափեիք
բ. ուզեն, մոլեգնեցմիացրո՛ւ, մի՛ կարդացեք, համոզելու
ես
, կտանք

8.Տեքստից դուրս գրիր բոլոր բայերը և նշիր դեմքը, թիվը, ժամանակը:

Հայաստանի ամենաբարձր լեռը Արագածն է։ Նա համարվում է քառագագաթ լեռ։ Լեռն Արագած է կոչվել Արա թագավորի անունով։ Արագածի կատարը մշտապես ծածկվում է ձյունով։ Սակայն ստորոտում տարվա բոլոր եղանակներն իրենց «հանդերձանքով» են հայտնվում։ Արագածի լանջերից բխում են սառնորակ աղբյուրներ։

Աշուն է։ Վարդան պապը, Սարգիսն ու Արևիկը մտան այգի։ Այգու խնձորենու, տանձենու, դեղձենու և սալորենու ճուղերը ճկվել էին բերքի ծանրությունից։ Պապը նայում էր ու հիանում իր աշխատանքի արդյունքով։ Սարգիսն ու Արևիկը ուրախ զվարթ թռչկոտում էին։ Նրանք օգտվում էին այգու բարիքներից, հավաքում էին չորացած ճյուղերը, դասավորում պատերի տակ։

Արաքս գետը հայերի համար եղել է սնող, կյանք պարգևող սիրելի գետ։ Դրա համար ժողովուրդը գետը կոչել է Մայր Արաքս։ Արաքսի մեջ են լցվում Հրազդան, Ազատ, Ողջի և Որոտան գետերը։ Հնում Արաքսը լցվում էր Կասպից ծովը, իսկ այսօր միանում է Քուռ գետին։

Պինգվինները մարդկանց բարեկամներն են։ Պինգվինի մարմնի և թևի փետուրները մուգ կապույտ են, իսկ փորը արծաթագույն է։ Նրա մարմինը ձգված է, ճկուն։ Մայր պինգվինը իր ձուն թաքցնում է փորի փափուկ բնում։ Հայր և մայր պինգվինները սնվում են հերթով։

Համարվում է-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, ներկա ժամանակ

Է կոչվել-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Ծածկվում է-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, ներկա ժամանակ

Են հայտնվում-երրորդ դեմք, հոգնակի թիվ, ներկա ժամանակ

Բխում են-երրորդ դեմք, հոգնակի թիվ, ներկա ժամանակ

Մտան-երրորդ դեմք, հոգնակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Ճկվել էին-երրորդ դեմք, հոգնակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Նայում էր-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Հիանում էր-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Թռչկոտում էին-երրորդ դեմք, հոգնակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Օգտվում էին-երրորդ դեմք, հոգնակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Հավաքում էին-երրորդ դեմք, հոգնակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Դասավորում էին-երրորդ դեմք, հոգնակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Եղել է-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Կոչել է-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Են լցվում-երրորդ դեմք, հոգնակի թիվ, ներկա ժամանակ

Լցվում էր-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, անցյալ ժամանակ

Միանում է-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, ներկա ժամանակ

Ձգված է-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, ներկա ժամանակ

Թաքցնում է-երրորդ դեմք, եզակի թիվ, ներկա ժամանակ

Սնվում են-երրորդ դեմք, հոգնակի թիվ, ներկա ժամանակ

Posted in Առողջագիտություն

Ատամների խնամք

Մինչև 2 տարեկան դառնալը, մարդը ունենում 20 հատ մանր ատամներ՝ կաթնատամներ։ Դրանք -67 տարեկանից սկսած սկսում են թոլանալ շարժվել ընկնել և փոխարինվել նոր մշտական հիմնական խոշոր ատամներով։ Ըստ նշանակության ատամները լինու են երկու տեսակի՝ կտրիչներ և ծամիչներ։ Ամեն ատամ ունի արմատ, վզիկ և պսակ։